Tervis Hiina meditsiinis

-
Juba üle 2000 aasta tagasi mõistsid Hiina targad, et inimsugu on alates müütilistest aegadest “alla käinud”. Klassikalises meditsiiniraamatus “Huangdi Neijing” ("Kollase Keisri sisehaiguste kaanon") imestab Kollane Keiser, et iidsetel aegadel elasid inimesed saja aastaseks ja püsisid ikka terved ja aktiivsed. Ta märgib, et kaasaegne inimene on juba viiekümne aastaselt rauk.
Qi Bo, tema ihuarst, seletab Kollasele keisrile, et kaasaegne inimene ei ela enam loodusega kooskõlas, seestpoolt õõnestavad teda mured, väljastpoolt aga nõrgestavad vigastused ja mõtlematu eluviis. Ta ei kohanda oma elu vastavalt aastaaegadele ja sellepärast saavad külmus, kuumus ja kurjad tuuled teda kahjustada.

Qi Bo räägib, et varasematel aegadel:
"Inimesed sõid ja jõid mõõdukalt.
Nad ärkasid ja läksid puhkama regulaarselt samal ajal.
Aga tänapäeval pole inimesed enam sellised.
Nad joovad veini nagu see oleks vesi ja praktiseerivad mõtlematut käitumist.
Nad annavad järele ülemäärasele seksuaalsele kirele ja nende ihad kulutavad ära nende elujõu.
Nad ei tea, kuidas leida rahulolu endas ja nad ei oska valitseda oma Sheni (Vaimu).
Nende ärkamise ja magamamineku rütm on kaootiline.
Seetõttu nad elavad kuni viiekümne aastaseks ja hakkavad siis alla käima."

Tervist ja terveks olemist võib defineerida mitmel eri viisil. Hiina meditsiinis kasutatakse kesksena HARMOONIA ja TASAKAALU mõisteid.

Tervis on yin’i ja yang’i terviklik tasakaal inimorganismis.
Tevis on qi ehk eluväe tasakaalustatud voolamine meridiaanides.
Tervis on tasakaal inimese ja looduse vahel.
Tervis on tasakaalustatud suhted kaasinimestega.
Tervis on harmoonia kõigil tasanditel: harmoonia kehas, harmoonia. keskkonnaga, harmoonia ühiskonnaga ja kosmiline harmoonia.

“Huangdi Neijingi” järgi hindab tervisliku elu taotleja harmooniat ja rahu.
Seal öeldakse ka, et RAHULIK INIMENE ei JÄÄ HAIGEKS.
Rahulikkus tähendab seda, et midagi ei ole liiga palju ega liiga vähe.
See viitab harmoonilisele ja mõõdukale eluviisile.

Raamatus “Zhongyong” öeldakse, et tavapärast rõõmu, viha, kurbuse ega õnne väljendust ei saa lugeda mõõdukaks. Kui neid aga väljendatakse vaoshoitult, siis seda kutsutakse harmoonikaks.

Vanadest tekstidest selgub, et terve olemiseks pole palju vaja:
“Tark kasvatab elu, arvestab nelja aastaajaga ja kohandub külma ja kuumaga, tasakaalustab viha ja rõõmu, jääb rahulikult paigale, harmoniseerin yin’i ja yang’i ja reguleerib kõva ja pehmet. Siis ei tungi haigused ehk kurihingus (xie qi, patoloogiline energia) kehasse ja inimene elab kaua”. (Lingshu, pt 8)

“Nahk peaks olema pingul; 
sooned võimaldama piiramatult liikuda; 
kõõlused peaksid olema vastupidavad ja luud tugevad;
süda, meel ja tahe peaksid olema kooskõlas ja eluenergia peaks voolama.
Sel juhul ei saa kurihingus kuskile kanda kinnitada ja haigus ei saa tekkida. Haiguste põhjuseks on kurihinguse asumine kehasse, mis tõkestab qi liikumise,"  kirjutatakse "Lüshi chunqius".

"Huangdi Neijingis" on kirjutatud:
“Kus kurihingus ründab, seal on qi (inimese sisemine energia) tühi. Kui heahingus (zhenqi) on sisemusse salvestatud, siis kurihingus ei saa rünnata”.
Siit saame välja lugeda, et haigus on vastastikuse toime – välise haigustekitaja ja inimese sisemise energia harmoonia – tulemus ja et organismi sisemine tasakaal mängib otsustavat rolli tervena püsimisel.

Erinevate eluavalduste (söömine, emotsioonid, seksuaalsus) puhul rõhutatakse seda, et need on küll loomulikud, kuid neid tuleb reguleerida. Enesekultivatsioon on nii kehaliste kui vaimsete protsesside reguleerimine ja kontrollimine (qi transformeerimise abil).

Hiina meditsiinis on tänu qi (hinguse) mõistele keha ja vaim lahutamatud.
Qi on füüsilise ja metafüüsilise kaks palet.
Kuna keha ja vaim on qi erinevad avaldumisvormid, siis on võimalik enesekultivatsiooniga oma energiaid transformeerida.


Eelmine
Paastupäevik

Lisa kommentaar

Email again: